Jak na to?Individuální dovozy vozidel Kategorií: M1,N1 a L
Základní problematika:
Novelizovaný Zákon o technických podmínkách provozu na pozemních komunikacích počítá s neomezeným dovozem starších vozidel, pokud u nich bylo prokázáno udělení ES osvědčení o homologaci nebo bylo prokázáno, že typ vozidla byl typově schválen v jiném členském státu EU podle platných předpisů v takovém členském státu.
ES schválení typu vozidla (WVTA, slangově často označované jako globální homologace) musí být vždy uvedena na výrobním štítku vozidla a má např. následující tvar: "e11*70/156*02305".
V případě, že akreditovaný zástupce není schopen doložit některý technický údaj nebo plnění předpisů a tuto skutečnost sdělí písemně, nebo v případě dovozů z nečlenských států EU, je možno provést zkoušku/posudek společností TÜV SÜD Czech s.r.o. Typickými případy jsou dovozy z ne evropských zemí (USA, Kanada, Korea, atd.).
Při dovozu vozidla z neevropských zemí je třeba dodržet postup stanovený zákonem 56/2001 Sb. ve znění pozdějších novelizací a metodické pokyny Ministerstva dopravy ČR (MDČR) o dovozech vozidel do ČR. Ze znění legislativy vyplývá, že u neevropského vozidla je potřeba vždy schválit technickou způsobilost před jeho uvedením do provozu.
Postup v praxi:
I.
Motorové vozidlo musí splňovat podmínky stáří vozidla. Stáří je stanoveno zákonem a pohybuje se v závislosti na kategorii vozidla v rozsahu 5 až 8let.
II.
Po dovozu musíte vyřídit Clo a DPH . jinak celní orgány nepropustí vaše vozidlo do volného oběhu. Celní orgán dále může vyznačit podmínku nezcizitelnosti, pokud byly přiznány úlevy z cla či DPH.
III.
Následující krokem je uvedení vozidla do souladu s českou (evropskou)legislativou.
Zahraniční vozidla mají odlišnou specifikaci než je v ČR. Nejčastěji se jedná o osvětlení a výfukové systémy, emise , zasklení, bezpečnostní pásy, pneumatiky.
III.a
Samozřejmě je možné udělit výjimky, technicky odůvodněných případech. Pokud akreditovaný zástupce vydá prohlášení .
III.b
Ve většině případů se však akreditovaný zástupce, není schopen vyjádřit, nebo značka nemá pro ČR zastoupení.
V tomto případě se žadatel může obrátí na TÜV SÜD Czech s.r.o. s žádostí o přezkoušení vozidla a vystavení protokolu. Podotkněme pouze, že vozidlo musí plnit technické požadavky platné v době jeho výroby.
IV.
Předposledním krokem je podání žádosti o udělení výjimek z neplnění určitých technických požadavků. Tato žádost se podává na MDČR. Výjimky je možné udělit pouze v technicky odůvodněných případech (výměna dílu je nereálná nebo schválení brání pouze formální překážka) a nesmí se týkat emisí, brzd, hluku, EMC a skutečností, díky kterým by mohlo dojít k ohrožení bezpečnosti silničního provozu.
V.
Na základě protokolu z STK, popřípadě našich protokolů a udělených výjimek, následně úřad obce s rozšířenou působností v místě trvalého bydliště žadatele schválí technickou způsobilost vozidla a vystaví tzv. čistopis technického průkazu. Posledním krokem je registrace vozidla, tj. jeho zaevidování na konkrétního majitele a provozovatele a vydání registrační značky (dříve SPZ).
Kompletní znění naleznete na stránkách :
www.tuv-sud.cz www.mdcr.cz